donderdag 26 maart 2009

Paasvakantie

Hey,
Net zoals bij jullie is het bijna paasvakantie. De kinderen moeten nog de hele week naar school komen, maar dat lijkt me een beetje nutteloos. Maandag en dinsdag was er nog les. Woensdag moesten de kinderen de stenen voor de nieuwe toilet versleuren. Tegen de middag zag ik nog geen stenen voor het toilet. De kinderen hebben een omheining van ongeveer 40cm hoog gebouwd met stenen. Met dit plan hoopt de directeur geen moto's meer over het grote terrein achter de school te krijgen. Nu komen de moto's over de drukke speelplaats waar de kinderen lopen. In mijn ogen niet bepaald een oplossing.
Ik heb woensdag 1 les gegeven, terwijl mijn mentor even naar de markt was. (Dat kan hier allemaal :-)). Aangezien alle andere kinderen buiten liepen en mijn klas dat ook al de hele dag gedaan had, daar ook nog eens drie pipo's van CM2 de show aan het stelen waren (ze moesten van hun meester naar CM1 komen), heb ik even op serieus op mijn strepen moeten staan om hun aandacht te trekken. Maar het is gelukt, nadien nog even de klas opgeruimd met ongeveer 60 kinderen, een geluk dat mijn organisatietalent dit net aankon (of net niet).
In de namiddag gaan lezen en snel naar huis om eens naar de markt in Tada te kunnen gaan.
We werden er door iedereen welkom gegeten, ook in het Maffa, lachen en ja knikken helpt me dan uit de nood. Er was een mama die me haar baby even gaf. Het was een lief kindje. Femke vond dat dit wel een mooie foto zou zijn. Dus vroegen we aan de mama of we een foto mochten nemen. Ze zei dat dit geen probleem was dus namen we de foto. Het was een mooie ze. Nog geen twee tellen later stond daar een oude man die 1000 F vroeg. Het bleek de grootvader van de baby te zijn die er niet zo gediend was met de foto. Ik wou niet betalen aangezien ik het op voorhand betaald had. En heb de foto gewist. Een digitale camera is hier iets dat van een andere planeet lijkt te komen. Den opa kon dan ook maar niet begrijpen dat de foto weg was. De menigte die rond ons verzameld was, zei hem dat de foto verwijderd was. Toen een vrouw zei dat het in orde was, konden we verder stappen. Tot zover het fotoverhaal.
De markt hier is eerder een billi-billi centrum (het plaatselijke goedkope bier/wijn dat hier in Mokolo erg geliefd is) het grootste deel van de verkopers verkoopt er dan ook dit drankje. Onze grote broer is een grote liefhebben van billi-billi. Hij ging met ons de markt nog eens rond en had er niet beter op gevonden dan het hele dorp (waarvan bijna de helft familie blijkt te zijn) voor te stellen aan ons. Telkens moesten we een foto nemen. Die mensen waren wel tevreden met een foto en boden ons vriendelijk hun brouwsel aan. Ik lust het een beetje (niet echt mijn ding dus) maar heb vooral schrik er ziek van te worden, dus wees ik het vriendelijk af. Onze grote broer zei telkens dat hij zou helpen drinken. Hierdoor had hij tegen het eind van ons wandelingetje alweer genoeg op. Slim gezien zeg ik.
Vandaag even naar school al snel bleek dat we naar huis mochten. De klassenraad waarover de directeur het had gehad ging blijkbaar niet door, de directeur zat in Maroua dus kunnen de leerkrachten nu hun eigen gangetje gaan.
Aangezien we niet ver van school wonen en de kinderen met luide stem zingend de school verlaten, was het na een uur ook voor hen gedaan.
Vandaag hebben we pannenkoeken gebakken voor het afscheidsfeestje met de leerkrachten morgen op school. Femke heeft zes uur zitten bakken op een houtvuurtje, gelukkig was de kleine broer er om de kolen wat aan te vullen. Ik heb de verslagen voor de vier projecten uitgeschreven. Daar zijn we nu ook vanaf.
Onze schoonzus (ja Astrid hier in Kameroen) ligt al de hele dag op de materniteit (in Tada niet ver van ons huis), maar toen we daarnet nog eens passeerde was het babytje nog niet geboren. De papa (grote broer Dieu Donne) ligt al de hele dag te slapen op zijn bank of wat rond te lopen thuis. Dat is dus duidelijk nog een-tot-nu-toe-niet-ontdekt-cultuurverschil.
Dit weekend naar Waza, dinsdag of woensdag horen jullie nog wat meer van mij.
Nina

2 opmerkingen:

  1. hey Nien,
    We missen je hier .Nog 3 weken en je komt terug thuis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Nog steeds geen zwarteke aan de haak geslaan =)?
    Sorry ik liet me weer gaan.
    We zijn blij dat je je nog steeds amusseert en tot binnekort
    groeten Kran(en familie)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dag Ninake!
    Hier is iedereen bezig met stage of stagevoorbereiding, je kent dat hé het gewone KaHo leven. Wees maar zeker dat het bij jullie er iets avontuurlijker aan toe gaat!Maar we doen ook ons best net zoals jullie!
    Amai zeg de tijd vliegt zenne...we zien jullie bijna terug!
    Zorg goed voor mekaar!
    Katrien van Pulver

    BeantwoordenVerwijderen